Stikstof of lucht in banden? Welke voordelen
Overweegt u uw banden te vullen met stikstof? Of wilt u weten of dit een modegrill is en het geld uw waard is?
We gaan proberen om u de voordelen en andere wetenswaardigheden te vertellen en op een rij te zetten.
Er wordt al jaren gesproken over het vullen van stikstof in banden. Stikstof wordt geadviseerd door fabrikanten, autoliefhebbers, dealers, onderhoudsbedrijven en deskundige. Maar presteren de banden beter en hebben ze een langere levensduur? Heeft de investering in stikstofvulling per band +/-€ 4,50 een meerwaarde? Blijf lezen om antwoorden te krijgen op uw vragen. Mocht u aan het einde nog met vragen zitten dan is de telefoon natuurlijk een uitkomst om met Imanse Aanhangwagens & Caravans te bellen en alsnog een antwoord te krijgen.
Banden kunnen worden gevuld met de standaard perslucht zoals dit eigenlijk altijd wordt gedaan. Maar er is ook een alternatief namelijk stikstof. Van oudsher wordt stikstof gebruikt bij het vullen van banden zomer-, winter- en all season banden.
Stikstof in uw banden heeft een paar eigenschappen die het voordeliger maken dan de standaard luchtvulling.
Het belangrijkste om te melden is dat stikstof geen andere stoffen bevat, dus geen zuurstof.
Hierdoor wordt stikstof gezien als een droge vulling.
Voordelen banden met stikstof
- Banden, het helpt de veroudering en uitdroging van binnenuit tegen te gaan. Daardoor zouden de banden langer meegaan.
- Bandenspanning, deze blijft constanter met stikstof. Iedere band verliest een beetje lucht. De lucht ontsnapt bij het ventiel maar ook door de band zelf heen en door temperatuurverschillen loopt de band iets af. Stikstof heeft als eigenschap dat het ook grotere moleculen bevat dan lucht. Hiermee blijft de band langer op dezelfde spanning en loopt de band minder snel af. U hoeft dus minder vaak de banden bij te vullen.
- Brandstof verbruik, doordat de banden minder snel aflopen zijn u banden minder zacht en rollen dus beter over het wegdek wat een positieve invloed heeft op het brandstof gebruik. Dit is natuurlijk een lichte bijdrage aan het milieu.
- Oxidatie, omdat stikstof niet reageert met het metaal in de velg of band is de kans op oxidatie zeer laag, Daar en tegen zal zuurstof een reactie geven in combinatie met vocht en roest als gevolg hebben. Deze roestvorming op de velg verhoogt de kans op lekkage van de lucht, maar ook kans op een lekke band.
- Stikstof is reukloos, niet giftig en een niet brandbaar gas. Het is uitermate geschikt voor auto, aanhangwagen, caravan, vrachtwagen, fiets en brommer banden.
Nadelen banden met stikstof
- Stikstof is duurder dan gewone perslucht.
- Stikstof is niet op iedere hoek van de straat of bij veel benzinepompen te vinden. Ondanks dat er veel voordelen voor genoemd worden zijn er relatief weinig plekken om je banden met stikstof bij te vullen, zeker als je op reis bent kan dit een zoektocht worden.
- Het vullen van de banden met stikstof kost de eerste keer veel meer tijd omdat de banden meerdere keren ontlucht moeten worden.
Bandenspanning caravan of vouwwagen
Wat we vaak vergeten is dat onder onze vouwwagen of caravan maar 2 banden zitten die het gehele gewicht moeten dragen. Het is niet zo dat het rubber van de band het gewicht draagt maar de vulling van de band. Dus kortom hoe meer lucht of stikstof er in de band zit, des de hoger het draagvermogen. Caravan en vouwwagen banden worden vaak zwaarder belast. Behalve het gewicht van de caravan moeten ze ook de kleding, eten, potten en pannen dragen. Veel mensen weten niet hoeveel ze eigenlijk inpakken en ieder jaar worden er tijdens controles veel en behoorlijk hoge overschrijdingen gezien van het toegestane laadvermogen. Bij een BOVAG-onderhoudsbeurt wordt u caravan gewogen bij een remmentest zo weet u hoeveel uw caravan weegt en wat u nog bij kan en mag laden. Bij een vouwwagen is deze remmentest helaas niet mogelijk. Wij adviseren u naar een weegbrug te gaan om vast te stellen wat het gewicht is van uw vouwwagen. Onder de caravan zitten banden met een hoger draagvermogen dan bestelwagen banden. Het is dan ook zeker niet aan te raden om bestelwagenbanden te monteren. U ziet waarschijnlijk als de spanning van uw banden te laag is dat de band “bolle” wangen krijgt. Dit beïnvloedt de slijtage van de band, deze neemt toe, de risico’s op een klapband worden hoger en ook het brandstofgebruik stijgt. Verder heeft een lage bandenspanning invloed op uw grip, remweg en ook bij aquaplanning reageren u banden anders. De bandenspanning in uw voertuig verandert en is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Omdat de perslucht uitzet als de temperatuur stijgt en samentrekt als het kouder is wordt als richtlijn gegeven om de spanning vroeg in de ochtend te meten. Wij adviseren om zelf een bandenspanningsmeter in uw bezit te hebben. Er bestaan ook mogelijkheden om meters op uw ventielen te plaatsen zodat de bandenspanning kan worden uitgelezen in een app. Zo bestaan er apps waarin u standaard module heeft waarin u losse modules kunt toevoegen. Modules die verkrijgbaar zijn;
- E-pressure, voorkom ongelukken door de juiste bandenspanning. Via u mobile telefoon blijft u altijd op de hoogte van de huidige bandenspanning en u ontvangt een waarschuwing wanneer het mis dreigt te gaan. Er kunnen maximaal 10 banden worden aangesloten, er zitten 2 sensoren per verpakking.
- E-Gaslevel, nooit meer onverwacht met lege gasfles komt te staan.
- E-switch u wordt gewaarschuwd als er een raam of dakluik openstaat bij vertrek. Ook een functie als inbraakalarm.
- E-temperature, tot op de graad nauwkeurig de temperatuur meten.
- E-waterlevel, altijd voldoende water voorradig in de watertank tot 40 cm diep.
- E—waterlevel XL, altijd voldoende water voorraad tot 80 cm diep.
Het zelf hebben van een bandenspanningsmeter is handig omdat je dan niet extra om hoeft te rijden naar een garage of benzinestation om uw bandenspanning te meten. Het allerbeste is om maandelijks de bandenspanning van uw auto en of aanhangwagen die u zeer regelmatig gebruikt te controleren. Controleer de bandenspanning bij koude banden. Als je rijdt worden de banden warmer en daardoor loopt de spanning van de banden op. Verlaag dus nooit de spanning van je banden als ze warm zijn. Dit kan namelijk gevaarlijke situaties geven. Wat wordt er verstaan onder koude banden, dat zijn banden die minimaal 2 uur niet hebben gereden. Vergeet trouwens niet het reservewiel te controleren want mocht deze nodig zijn dan is het superhandig als deze ook gebruiksklaar is. Mocht u constateren dat uw banden aan de zijkanten van het loopvlak meer slijten dan in het midden dan is dit een indicatie dat u al langere tijd rijdt met een te lage bandenspanning. U zult eerder toe zijn aan nieuwe banden en ook de prijs van aanhangwagen en caravan banden liggen hoger dan van een autoband. Dit is ook weer te herleiden door het hogere draagvermogen dat we nodig hebben per band. Een te hoge bandenspanning zorgt ook voor een snellere slijtage in het midden van loop vlak van de band. Dit zorgt er ook voor dat u sneller toe bent aan nieuwe banden. Net als bij te lage bandenspanning heeft u met een te hoge spanning ook minder grip op het wegdek en trilt de band meer. U snapt dat dit niet ten goede komt aan het rijcomfort. Daarbij is de kans op een klapband met een te hoge bandenspanning ook groter. De aanbevolen bandenspanning die genoemd staat op de band is gebaseerd op een normale belasting van de band. Als er regelmatig het maximale van de banden gevraagd wordt moet de bandenspanning ook iets aangepast worden. Waar ook opgelet moet worden is dat de voorgeschreven bandenspanning geld voor banden die op dezelfde as zitten. Dat betekent dat de banden op een as dezelfde bandenspanning en draagvermogen behoren te hebben. Per as kan hier dus een verschil in zitten. Het advies is om de druk op de voorbanden op te hogen met ongeveer 0,3 Bar.
Wat betekend de uitdrukking Bar voor banden?
Een bar voor banden (of bandenspanning) is een maat voor de druk in een band, uitgedrukt in bar. Voor een caravan of vouwwagen is het belangrijk om de banden op de juiste spanning te houden om een veilige en stabiele rit te garanderen. De juiste bandenspanning hangt af van het type band, het gewicht van de caravan of vouwwagen, en de aanbevelingen van de fabrikant.
Algemene Richtlijnen voor bandenspanning:
- Caravan: Meestal ligt de aanbevolen bandenspanning tussen de 3,0 en 4,5 bar, afhankelijk van het gewicht en de belading.
- Vouwwagen: Vaak is de bandenspanning iets lager dan bij caravans, meestal tussen de 2,5 en 3,5 bar. Het onderhouden van de juiste bandenspanning verhoogt de veiligheid, verbetert het rijgedrag en vermindert de slijtage van de banden.
Het onderhouden van de juiste bandenspanning verhoogt de veiligheid, verbetert het rijgedrag en vermindert de slijtage van de banden.
Wat is het gevolg van bandenspanning op het brandstofgebruik
Waar u meestal als gebruiker van een caravan of vouwwagen niet aan denkt zijn de gevolgen van een te lage bandenspanning op onder andere brandstofgebruik. Met een goede bandenspanning vermindert de rolweerstand en daardoor bespaart u weer op de brandstof. Brandstof is zeker in deze tijd een grote kostenpost en natuurlijk willen we die zo laag mogelijk houden. Maar ook door het gebruik van minder brandstof belasten we het milieu minder. Zoals eerder genoemd is een regelmatige controle van de bandenspanning kan dit echt een verschil maken. Er zijn onderzoeken gedaan dat veel auto’s, caravans en aanhangwagens met een te lage bandenspanning rijden. Dit loopt in de diverse onderzoeken zelf op tot 60%-75%. De lage bandenspanning geeft een hogere rolweerstand dit kan oplopen tot 10%. Met een correcte bandenspanning kan dit verlaagd worden.
De hogere rolweerstand is een extra weerstand. Dus dat merk je in het brandstof verbruik. Het verschil tussen zachte banden en banden op correcte spanning scheelt toch gauw al een paar procenten. De conclusie is dat met regelmatig controleren van de bandenspanning u toch vrij eenvoudig kan besparen. Wij willen u erop wijzen dat dat veel caravan fabrikanten op de wielkast een sticker plakken met hoeveel bar er in een band moet. Indien uw banden vervangen zijn tijdens onderhoud, is het niet meer vanzelfsprekend dat deze van dezelfde bandenspanning voorzien moet worden. Hoeveel een band aan druk moet hebben staat op een band vermeld. En deze is hoger dan bij een auto. De aanhangwagen die u zeer regelmatig gebruikt is de controle frequentie 1x per maand. Voor de caravan en vouwwagen is een lagere frequentie van min 3x per jaar aan te raden.
Stikstofgevulde banden bijvullen met standaardlucht
Het kan natuurlijk dat het toch zo is dat uw stikstof in de banden na verloop van tijd terugloopt. Het allerbeste is als u de banden weer op spanning brengt met stikstof om de optimale functie te behouden. Als het niet mogelijk is om de banden bij te vullen met stikstof dan kan er natuurlijk gewoon gevuld worden met perslucht. Perslucht bestaat voor een gedeelte van +/- 80% uit stikstof. De samenstelling zal veranderen door aan de stikstof weer gewone perslucht toe te voegen. Dus het advies om dit te doen is wanneer het absoluut noodzakelijk is.
Wat betekenen de symbolen op de band?
Op een band is heel veel af te lezen. De meest belangrijke zijn bandenmaat, productiedatum en draagvermogen.
De grotere getallen op de zijkant van de band is de maat aanduiding. Zoals op deze foto staat.
195 = bandbreedte uitgedrukt in mm. Dit word gemeten van zijwand tot zijwand
50 – De verhouding tussen de bandbreedte en bandhoogte in procenten. Hoe lager het getal, hoe lager / platter de band is.
R = Staat voor radiaal
13 = Geeft de diameter van de velg aan. Deze wordt uitgedrukt in inches een inch staat voor 2.54 cm.
104 = Is de loadindex of wel het draagvermogen. Deze moet worden opgezocht in een tabel en in dit geval staat het voor 900kg per band.
N = Het symbool voor snelheid ook dit kan worden opgezocht in een tabel en staat in dit geval voor 140 km/uur.
Verder kan er nog een sneeuwvlokje worden weer gegeven of M+S dit staat voor Mudderand Snow. Ook wel modder en sneeuwbanden. Deze zijn vaak te vinden op All-season banden of winterbanden.
De DOT-code is wel de belangrijkste. Deze geeft aan of een band voldoet aan alle veiligheid eisen. De laatste 4 cijfers staan voor de productiedatum van de band. Volgens de foto is deze 43ste week van 2013 (4313) gefabriceerd. Als er maar 3 cijfers aanwezig zijn dan is de band van voor het jaar 2000.
Kortom, mocht u uw banden gaan vervangen dan is dat wellicht een mooi moment om de afweging voor de bandenvulling nogmaals te overwegen met de kennis die u nu heeft.
Prijsopgave of afspraak inplannen
Wilt u graag weten wat het kost om een banden te laten vervangen voor een caravan of vouwwagen?
Bel 0297 - 26 64 84 of mail naar verkoop@imanse.nl